Nieuwe serie Constellation
Add Reply
Lynn
2024-02-21 14:35:32 UTC
Antwoorden
Vooral aangekondigd als een thrillerserie, maar de Amerikaanse serie
Constellation is toch ook een SF-serie als ik zo even snel bekijk. De
serie draait een ruimtevaarder die na een niet zo succesvolle missie
terugkeert op aarde en niet alles meer weet wat er precies gebeurd is, ook
in haar gewone leven, en dat probeert te achterhalen.

Staat op de kijklijst in ieder geval om te zien of het wat is... De eerste
drie afleveringen zijn gedropt op Apple TV+.
--
Lynn
- naaisgroep : alt.dolfy.forever
- Mastodon: Lynn - https://mastodon.social/@VlinderLynn
AC
2024-02-25 21:22:37 UTC
Antwoorden
Post by Lynn
[...]
Aflevering 1 en 2 gezien. Stelt niet teleur. Benieuwd wat er volgt!
AC
Lynn
AC
2024-04-13 19:39:27 UTC
Antwoorden
Post by Lynn
[...]
Met wat vertraging heb ik ook aflevering 8 gezien. Serieuze cliffhanger
en op dit moment nog geen garantie op seizoen 2. Dit moet echt nog wel
verder gaan.

Ik vind het een heel erg vernieuwend soort serie. Soms moet je even goed
opletten aan welke kant je zit, maar dat went wel. Een aanrader!
AC
jacqueline
2024-04-14 09:24:57 UTC
Antwoorden
Post by AC
Post by Lynn
[...]
vernieuwend en aanrader nodigt uit. Ik zal eens kijken. :-)

jacqueline
jacqueline
2024-04-24 12:41:48 UTC
Antwoorden
Post by AC
Post by Lynn
[...]
Ik heb gekeken en wil er toch over schrijven. Ook om mijn eigen
gedachten op te schrijven. ;-) Misschien kun/wil je reageren? Want het
was toch best wel ingewikkeld.

Hoe ik het nu zie:

even wat spoilerspace voor de zekerheid.

Er zijn twee universa(ums). Soort van in spiegelbeeld.

Universum A, met een aantal verschillen met Universum B die meteen
opvallen, zoals:
- blauwe volvo,
- het project CAL,
- Paul's vrouw heet Brida.
- Jo speelt geen piano
- Alice noemt Jo Mummy en spreekt geen Zweeds.

Universum B: rode volvo, afwezigheid CAL, Paul's vrouw heet Erica,
Alice noemt Jo Mamma en spreekt Zweeds.

In universum A leven het gezin Jo, Alice en Magnus. Henry Caldera,
ex-astronaut en wetenschapper die het CAL project leidt. Paul Lancaster
met zijn gezin Brida en Wendy. Dan is er nog Irina, de baas van de
Russische NASA. En Frederick van ESA, met wie Jo een affaire heeft.

In universum B leven het gezin Jo, Alice en Magnus. Bud Caldera,
ex-astronaut, in een depressie. die dus geen wetenschapper is geworden
en dus ook geen CAL project leidt. Paul Lancaster met gezin waarbij
zijn vrouw Erica heet. Geen Irina. En ook geen affaire met Frederick.

Het huidige verhaal speelt zich af in en om het huis van Jo en Magnus in
Zweden. Zowel in universum A als B. We blikken terug naar wat er op
ISS is gebeurd in beide universa.

In universum A, tijdens de missie aan boord van ISS, pikt de CAL (een
quantum Physics project van Henry Caldera) 'Matter' op. Op hetzelfde
moment botst er een gemummificeerd lichaam van een Russische Kosmonaute
tegen het ruimtestation. Wat leidt tot een ongeluk.
Op dat moment vindt er een switch plaats, veroorzaakt door die 'Matter'.
We zien in het Zweedse huis van Jo en Magnus ook schilderijen over zgn.
wisselkinderen (Changelings).
De wisseling betreft:
- Paul Lancaster die met de CAL werkt, en zwaargewond raakt en sterft.
Want later blijkt dat de Paul die terugkeert op aarde in Universum B,
werkte met de CAL, terwijl het project daar niet bestaat. Dus de dode
Paul is de Paul uit universum B.
- En de Jo die terugkeert naar de aarde. Zij is de Jo uit universum B.

In universum B bevindt iedereen zich ook aan boord van ISS, maar voor
ander onderzoek. Want het CAL project bestaat daar niet.
Hier gebeurt ook een ongeluk. Ook door die botsing met het lijk?
Maar nu is het Jo die sterft en Paul die naar de aarde terugkeert.
In universum A neemt Jo het lichaam van Paul mee, hier in universum B,
krijgt Paul opdracht om het lichaam van Jo aan boord van ISS te laten.
Vanwege haar verwondingen.
De wisseling betreft:
- Paul Lancaster. Dit is Paul uit Universum A, wat later duidelijk wordt
omdat hij kennis heeft van CAL.
- Jo. Deze dode Jo is Jo uit universum A.

Een dergelijk switch heeft zich dus al eerder voorgedaan. In 1967,
waarbij volgens mij Irina, die wij kennen, uit universum B is
teruggekeerd op aarde in Universum A. Er is geen andere Irina,want die
is niet teruggekeerd, maar gestorven tijdens de missie.

De switch lijkt plaats te vinden voordat iemand sterft?

Vervolgens nogmaals een wisseling tijdens de missie van de Apollo 18.
Tussen Henry en Bud Caldera. Maar hierbij stierf een van de twee dus
niet. En dat maakt het ingewikkeld.

In de huidige tijd zien we de twee huizen van Jo en Magnus in Zweden
tegelijk. Maar in het ene universum leidt de weg naar links en in het
andere naar rechts. Het huis in universum A lijkt nog regelmatig bewoond
door de familie. Of woonde Jo daar vaak omdat haar relatie met Magnus
niet meer zo goed was? Het andere huis ziet er ongebruikt uit.

In universum A bevinden Jo en Alice zich in Zweden nadat Jo eea heeft
ontdekt en flinke ruzie heeft met Magnus. Jo heeft de CAL bij zich.
Deze Alice voelt al lang dat er iets niet klopt met haar mummy. En ook
'ziet' ze zelf het eea.

In universum B bevinden Magnus en Alice zich in Zweden om de dood van Jo
te verwerken.

Hier in Zweden lijken de beide universa naast elkaar te bestaan. Jo
hoort haar Alice roepen. Ze vindt het andere huis. De twee Alices
kunnen met elkaar spreken door in te spreken op een bandje in een
cassetterecorder. En ze zien elkaar in een spiegel. Zelfs weduwnaar
Magnus ziet Jo heel even.

Helaas leidt Jo's onderzoek er niet toe dat men haar geloofd. Behalve
dan Alice. Ze wordt opgenomen.
Om toch een leven te kunnen leiden, gaat Jo weer aan de Lithium, en
kiest ze voor haar nieuwe familie.
Jo's echte dochter Alice (B) laat haar Mamma gaan, en heeft er vrede mee
dat de andere Alice haar moeder heeft. Zij en pappa Magnus verhuizen en
beginnen elders een nieuw leven.

Mooie afsluiting voor dit familieverhaal, maar er zijn nog veel andere
vragen, dus eindigen we met die cliffhanger, dat de Jo aan boord van ISS
in universum B, nog lijkt te leven.
Hopelijk komt er dan nog een tweede seizoen om de ander vragen te
beantwoorden.

nog wat opmerkingen:

Iedereen die in de ruimte is geweest en iets heeft gezien, krijgt
lithium (al wordt er gezegd dat het vitamines zijn). Volgens mij zit
Irina hier achter.

Bud Caldera is met de vitamines/lithium gestopt en kent nu zijn
werkelijkheid. Hij hoort in universum A. Hij wil dus weer terug. Hij
komt erachter (via Paul Lancaster?)dat het met de CAL te maken heeft,
want zodra hij terug, vernietigt hij de CAL. Maar hoe vond die switch
dan nu plaats?

Henry Caldera zit nu in universum B. Maar....Paul is daar ook. En die
hoort daar ook niet. En zij hebben de kennis van CAL.

Waarom kunnen de twee Alices' elkaar in elkaars universum zien en met
elkaar spreken.

Hoe zit het met die tapes die die Deense broer en zus hebben opgenomen.

En......Jo is zwanger. Van Magnus uit haar eigen universum? (B).
Irina leek bijzonder geinteresseerd.

jacqueline
Lynn
2024-04-24 15:21:53 UTC
Antwoorden
Post by jacqueline
Post by AC
[...]
Ik heb zelf ook net deze week de laatste aflevering gekeken en mijn
gedachte is dat er geen twee maar meerdere universums zijn, in ieder geval
drie. Eentje waarin Paul dood is gegaan op de ISS doordat zijn arm eraf
is, eentje waarin Paul is doodgeschoten door Buck en de laatste is dat hij
in het ziekenhuis wakker wordt met twee armen. Mijn idee is dat Buck
inderdaad terug is in zijn eigenlijke universum, maar Henry zit in de
verkeerde... :-) Ik had ook het idee dat er drie verschillende hutten/
huisjes waren.

Volgens mij splitte ook een van de Alices in een ander universum toen ze
met haar 'moeder' en de CAL vertrokken van de landingsplaats. Dat zou
kunnen verklaren waarom ze dode Irene kon zien... Benieuwd of de CAL
geactiveerd wordt steeds er dan weer nieuwe spitsing plaatsvind.

Mijn broer had weer een ander idee, dat het stukje wat ze testen onderdeel
is van een universum-spiegel en als er iets misgaat in de ruimte vallen ze
door deze spiegel in het andere universum, of iets in die geest en dat dat
stukje dus nu op aarde dingen door de war extra gooit.
jacqueline
2024-04-24 16:12:48 UTC
Antwoorden
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by AC
[...]
Aha. Deze mening deel ik niet met je. Ik geloof niet dat Paul door
Bud is doodgeschoten nl. Hij was in zijn buik geraakt en kwam daardoor
in het ziekenhuis.
Post by Lynn
Mijn idee is dat Buck
inderdaad terug is in zijn eigenlijke universum, maar Henry zit in de
verkeerde... :-) Ik had ook het idee dat er drie verschillende hutten/
huisjes waren.
Heb ik ook niet opgemerkt. Kun/wil je jouw mening toelichten?
Post by Lynn
[...]
Ik heb het idee dat het niet gaat om splitsing, maar om verwisseling.
Changelings.
Post by Lynn
[...]
Dat met die spiegel vind ik wel een mooie gedachtegang. Je ziet sommige
dingen in spiegelbeeld terug. De kasten waarin de Alices' zich
verstoppen. Een staat rechts in de kamer, de ander links.
Om bij het huis in Zweden te komen. In het ene universum moeten ze
linksaf om het meer, in het andere rechtsaf.
De Alices' zien elkaar in de spiegel. Bud en Henry zien elkaar in een
spiegel.
Jo ziet op een gegeven moment het brandende huis in een spiegel.

De Irina die in nood is en die we horen op de tapes, zegt dat ze de
wereld upside down ziet oid.

Jacqueline
AC
2024-04-24 17:18:23 UTC
Antwoorden
Post by Lynn
[...]
Dat het geen eenvoudig verhaal is, dat is duidelijk. Zeer goede
samenvatting Jacqueline!

Nu ik dit stukje over "spiegel" lees, moet ik ineens heel erg hard
denken aan de serie Counterpart ven een tijdje terug. Daar konden ze
actief van de ene naar de andere kant gaan. Dat was ook wel een goede en
vernieuwende serie.
AC
jacqueline
2024-04-24 18:03:17 UTC
Antwoorden
Post by AC
Post by AC
[...]
Dank je wel. Jij denkt er ook een beetje zo over. Of is er iets dat
jij totaal anders zag?
Post by AC
Nu ik dit stukje over "spiegel" lees, moet ik ineens heel erg hard
denken aan de serie Counterpart ven een tijdje terug. Daar konden ze
actief van de ene naar de andere kant gaan.
Dat was in de serie Fringe ook zo op een gegeven moment.

jacqueline
AC
2024-04-26 17:33:23 UTC
Antwoorden
Post by AC
Post by AC
[...]
Nee, niet echt iets anders ergens. Wel nog een paar vragen over Alice en
dat radiootje. Opgebrand en niet opgebrand? En was de CAL nu wel stuk,
of toch weer niet?

Hopelijk komt er een 2de seizoen.

Lynn
2024-04-25 04:42:31 UTC
Antwoorden
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Je hebt Alice die met haar moeder in het huisje zit en je hebt Alice die
met haar vader in het huisje zit. De tweede Alice ziet haar moeder en gaat
op pad om naar haar te zoeken. Haar moeder hoort haar roepen daarbij en
gaat ook op zoek. Ze vinden elkaar in hetzelfde huis als waar ze beide
zitten maar deze is verlaten, met spinnenweb en al. Alice sluit zichzelf
op in de kast die er staat en haar moeder hoort haar uiteindelijk. Ze
neemt haar daarna mee naar het huis met de andere Alice. Maar op het
moment dat de andere Alice wakker wordt en haar moeder aanspreekt
verdwijnt de gevonden Alice weer, terug naar het huis met haar vader. Er
er is soort middenveld waarbij het gezin dus niet afreist naar het huisje
in Zweden.

En dat is misschien ook wel de reden waarom Henry niet in de juiste
universum zit, hij is niet van de ene kant naar de andere kant gegaan maar
naar het middenveld en daarom is zijn DNA ook niet in spiegelbeeld ten
opzichte van Bud.

Enne de reden dat Alices met elkaar kunnen spreken is door de Cal die ene
Alice tegen de recorder houdt, daardoor is er ook een brug ontstaan tussen
de twee Alices.
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Ik denk dat het een combinatie is.
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Precies, dat was zijn gedachtegang ook... :-)
jacqueline
2024-04-25 09:04:16 UTC
Antwoorden
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Ja. Echt verlaten lijkt dat huis. er ligt zelfs een dode kat.

Als het het huis van universum B was, dan had Jo daar ook haar Magnus
moet aantreffen.

Hm...
Post by Lynn
[...]
Hebben Bud en Henry dan niet hetzelfde DNA? Ik dacht nl. dat dat het
geval was. Omdat ze in principe dezelfde persoon zijn.

Wat ik van jou dus begrijp is, is dat er een derde universum is, waar
Henry zich bevindt en ook nog een Paul? En Alice en Jo zijn daar af en
toe ook?

Hm....het wordt steeds ingewikkelder. Er MOET een tweede seizoen komen. :-)
Post by Lynn
Enne de reden dat Alices met elkaar kunnen spreken is door de Cal die ene
Alice tegen de recorder houdt, daardoor is er ook een brug ontstaan tussen
de twee Alices.
Omdat Alice uit universum A in contact is gekomen met de CAL?
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
OK! :-)

jacqueline
Lynn
2024-04-25 12:17:18 UTC
Antwoorden
Post by jacqueline
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Precies.
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Ik geloof dat dat een theorie was die Henry had, of die dan ook klopte
weet ik niet. Of hij het geconstateerd dat zijn DNA gespiegeld was in het
universum waarin hij zich bevond. Daarom was hij ook overtuigd dat het ook
zo was bij de ander.
Post by jacqueline
Wat ik van jou dus begrijp is, is dat er een derde universum is, waar
Henry zich bevindt en ook nog een Paul? En Alice en Jo zijn daar af en
toe ook?
Ik weet niet of Henry in het derde universum zit waarin nu die Paul is
wakker geworden. Maar het zou kunnen, want inderdaad erg ingewikkeld... Jo
en Alice waren inderdaad even in het derde, de overbruggingsuniversum,
zoals ik het dan maar noem.

Toen Alice uit de brand was gehaald trouwens was ze nog niet zo levend, en
zag Magnus ook Jo bezig die andere Alice te redden terwijl ook hij ook
zijn eigen Alice zag. Dat was misschien wel een natuurlijke brug waarbij
ze terug in de eigen universum had gekund. Maar ze wilde die andere Alice
niet dood laten gaan, wat ze ook zelf aangaf tegen de andere Alice..
Post by jacqueline
Hm....het wordt steeds ingewikkelder. Er MOET een tweede seizoen komen.
Jip, ik ben wel erg benieuwd hoe ze dit gaan uitwerken. Het is bij Apple
TV+, dus dan is de kans wat groter dat ze een tweede seizoen krijgen. Maar
ja, we horen het vast nog wel. In ieder geval heb ik zelf het idee dat
tweede seizoen dan start met Paul's nieuwe wereld...
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Alice en haar moeder Jo laten de CAL vallen in de sneeuw en die wordt
gevonden door de Alice die met Magnus, haar vader mee is. Dus daarom
ontstaat er een brug, gezien beide nu interactief zijn geweest met de CAL,
en dankzij de CAL is de brug denk ik versterkt, waardoor ze ook echt
elkaar kunnen communiceren via de recorder.

Wel gek vond ik trouwens dat bij de brand de recorder wegsmelt maar in
beide universum hebben ze ze nog als ze in de laatste aflevering contact
hebben als de Alice met haar vader verhuizen. Dus hoe dat dan nou zit.

Geeft te denken welke hints we nog meer gemist hebben.. Ingewikkeld
allemaal.... :-)
jacqueline
2024-04-25 14:29:35 UTC
Antwoorden
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by jacqueline
[...]
Dit heb ik gemist. Ik weet wel dat ie iets zei over een white particle
in een universum, en een black particle in een ander universum, en een
universum waar beide particles bestaan.
Post by Lynn
[...]
In ieder geval mooi dat Magnus zijn Jo even zag. Hij weet nu dat Alice
niet 'gek' is.
Post by Lynn
Post by jacqueline
[...]
we zullen zien. :-)
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by Lynn
[...]
Aha. Ok. Dat lijkt me een goeie. :-)
Post by Lynn
Wel gek vond ik trouwens dat bij de brand de recorder wegsmelt maar in
beide universum hebben ze ze nog als ze in de laatste aflevering contact
hebben als de Alice met haar vader verhuizen. Dus hoe dat dan nou zit.
Heel bizar ja. zover ik weet ontstond de brand in het huis waar Jo
zich bevond.
Wanneer Jo in het huis aankomt waar Alice is, ziet ze de brand door een
spiegel, maar niet in dat huis waar ze is.
Dan vindt ze Alice in de kast. Probeert contact te krijgen met haar
Alice via de recorder. en dan ineens komt er rook door de vloer van de
kast waarin Alice zit. En als ze later buiten staan, zijn we weer terug
bij Jo's huis.

pffffff............
Post by Lynn
Geeft te denken welke hints we nog meer gemist hebben.. Ingewikkeld
allemaal.... :-)
Zeker. Misschien beter om het nu maar zo te laten. Anders slapen we er
niet van. hihihi....

Wel leuk om weer even zo van gedachten te wisselen.

jacqueline