Sanctuary: A Witch's Tale - 1x07
Izak van Langevelde
2024-03-10 13:10:22 UTC
Sanctuary gaat in quarantaine, en er mag niemand meer in of uit, op
advies van Michael. Ryan weet Maggie nog naar binnen te smokkelen, maar
de Star Cross Grimoire wordt in beslag genomen. Hiermee stapelen de
bewijzen zich op: de naam van Sarah staat in het boek, Harper draagt
tatoeages uit het boek, en er is een lok haar van Dan gevonden op de
plaats waar Sarah haar ritueel uitvoerde.

Genoeg materiaal voor een heus heksenproces. Abi organiseert een
lynchpartij, vat de beschuldigingen en bewijzen handig samen, en de
moeder van Ted doet de rest met een beroep op Exodus: heksen moeten ter
dood gebracht worden. Het lijkt er even op dat Sarah en Harper
opgehangen gaan worden door een schreeuwende meute, maar Maggie komt net
op tijd met ontlastend bewijs, dat de zaak doet kantelen. Uit
toxicologisch onderzoek op de haarlok van Dan blijkt dat hij vergiftigd
is, en Michael is hoofdverdachte.

Ted Bolt gaat door het lint en schiet Michael dood, maar als hij zijn
revolver op Harper richt, weet Sarah de muziekinstallatie te beheksen,
en kortsluiting schakelt Ted uit. Abigail ziet een verschijning van haar
overleden zoon, volgt hem het pakhuis in, en springt haar dood tegemoet.

Harper heeft een oppervlakkig schampschot. Ze bekent haar moeder dat zij
de tweede heks in Sanctuary is, maar dat ze haar krachten altijd
verborgen hield, omdat heksen nu eenmaal altijd gevaar lopen. Izzy is
geen heks, maar heeft op het feest Dan een duw gegeven, zonder intentie
hem te doden, en Harper heeft met haar krachten brand gesticht om haar
te beschermen, zoals ze eerder Dan uit het raam had geduwd toen hij Izzy
aanrandde. Ook heeft ze Abi in een vlaag van verstandsverbijstering
laten springen.

Harper krijgt de Star Cross Grimoire van haar moeder, zoals deze hem
ooit van haar grootmoeder Serafina had gekregen. Moeder en dochter
vertrekken uit Sanctuary.

Persoonlijke opmerking:
1. Het sentiment kantelt wel erg snel. Dan is weliswaar vergiftigd,
Michael is uiteraard verdacht, maar staat zijn schuld daarmee vast?

2. Ik had nog wel een moment van bezinning op prijs gesteld, waarin
Sarah en haar kring kritisch terugkijken op hun eigen rol.

Al met al een zeer matige serie. Het begint veelbelovend met een dorp
waarin heksen gerespecteerd worden, maar er is slechts een enkele heks?
Er is een wettelijk kader voor hekserij, maar dit is dermate
inconsistent dat het ongeloofwaardig wordt. En, bovenal, het tempo
waarin het verhaal verteld wordt voelt overhaast, veel verhaallijnen
zouden van mij dubbel zo lang mogen lopen.

Ik geef deze serie een mager vijfje.
Grinnikend door het leven...
jacqueline
2024-03-10 14:21:13 UTC
Post by Izak van Langevelde
Sanctuary gaat in quarantaine, en er mag niemand meer in of uit, op
advies van Michael.
Bewaakt door een burgermilitie met geweren. Pfffff.....echt Amerikaans.

Post by Izak van Langevelde
[...]
De lok haar (en stukje scalp) was van Jake. Niet Dan. Op een
beveiligingscamera ziet Maggie dat Michael dat post mortem bij Jake
verwijdert.
Post by Izak van Langevelde
[...]
Jake. ;-)
Post by Izak van Langevelde
[...]
Dankzij een tatoeage uit de Grimoire.
Post by Izak van Langevelde
[...]
Verstandverbijstering van Abi bedoel je neem ik aan. Harper deed het
bewust.
Post by Izak van Langevelde
Harper krijgt de Star Cross Grimoire van haar moeder, zoals deze hem
ooit van haar grootmoeder Serafina had gekregen. Moeder en dochter
vertrekken uit Sanctuary.
heel verstandig.
Post by Izak van Langevelde
1. Het sentiment kantelt wel erg snel. Dan is weliswaar vergiftigd,
Michael is uiteraard verdacht, maar staat zijn schuld daarmee vast?
Dan is niet vergiftigd. Dat was Jake. Jake had het virus en lag
daarvoor in het ziekenhuis. Michael spoot hem echter in met iets dat
herstel tegenhield en het virus verergerde. Waardoor Jake stierf.

Het bewijs tegen Michael is dat hij Viroloog is en werkte in dat
ziekenhuis en Jake persoonlijk begeleidde.

Dan is gestorven door een ongelukkige val na de confrontatie met Izzy.
Post by Izak van Langevelde
2. Ik had nog wel een moment van bezinning op prijs gesteld, waarin
Sarah en haar kring kritisch terugkijken op hun eigen rol.
Er was geen kring meer. Abi is dood, Julia zwaar overspannen door de
keuze van haar man. En de andere vriendin? De moeder van Izzy.
daarvan hadden we al gezien dat ze spijt had dat ze Sarah niet meer had
geloofd en geholpen.

Sarah zelf? Ze was erg naief. En gaf haar dochter teveel vrijheid.
Dat zag ze ook in. Maar goed, ze zijn nu allebei heks en vinden vast
een plek waar ze veiliger zijn en heks kunnen zijn.
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik begrijp niet waarom er van de overheid niet meer werd ingegrepen.
Het was toch op het nieuws?
Post by Izak van Langevelde
Ik geef deze serie een mager vijfje.
Zoiets ja. Beslist niet meer.

jacqueline
Izak van Langevelde
2024-03-10 14:42:51 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Check!
Post by Izak van Langevelde
[...]
Jake.  ;-)
Dubbelcheck!
Post by Izak van Langevelde
[...]
Klopt.
Post by Izak van Langevelde
[...]
Triplecheck!
Het bewijs tegen Michael is dat hij Viroloog is en werkte in dat
ziekenhuis en Jake persoonlijk begeleidde.
Blijft circumstantial evidence.
Post by Izak van Langevelde
[...]
En het opent een deur voor een nieuw seizoen ;o(
Post by Izak van Langevelde
[...]
De overheid kon er niet meer bij, wegens quarantaine.
Post by Izak van Langevelde
Ik geef deze serie een mager vijfje.
Zoiets ja.  Beslist niet meer.
Enfin, leuk om hier weer eens inhoudelijk een serie te bespreken, moeten
we vaker doen!
Grinnikend door het leven...
jacqueline
2024-03-10 15:29:28 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Ik begrijp niet waarom er van de overheid niet meer werd ingegrepen.
Het was toch op het nieuws?
De overheid kon er niet meer bij, wegens quarantaine.
Ook niet een soort van CDC?
Doen we. :-)
Izak van Langevelde
2024-03-10 15:36:47 UTC
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Ik begrijp niet waarom er van de overheid niet meer werd ingegrepen.
Het was toch op het nieuws?
De overheid kon er niet meer bij, wegens quarantaine.
Ook niet een soort van CDC?
Past niet in het verhaal...
Grinnikend door het leven...
jacqueline

is er nog een on topic serie die jij kijkt en wilt reviewen/bespreken?
Izak van Langevelde
2024-03-10 15:59:25 UTC
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
[...]
Nu even niet, maar ik kom uit een hectische periode waarin ik even geen
tijd/zin had in werelds vermaak. Ik ben er weer!
Grinnikend door het leven...
jacqueline
2024-03-10 20:55:53 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
[...]
Ah. OK.

Goed dat je er weer bent dan. Ik wens je meer rust toe.

Jacqueline
Lynn
2024-03-13 05:29:26 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
[...]
Te begrijpen! Was weer leuk na te lezen en hoe andere er naar kijken. Dank
voor de besprekingen!
--
Lynn
- naaisgroep : alt.dolfy.forever
- Mastodon: Lynn - https://mastodon.social/@VlinderLynn
Izak van Langevelde
2024-03-13 10:22:19 UTC
Post by Lynn
Post by Izak van Langevelde
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
[...]
Gragedaan! Deze group is op zijn best als er inhoudelijk over series
wordt gedelibereerd.
Grinnikend door het leven...
Lynn
Lynn
2024-03-13 05:29:22 UTC
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Ik geef deze serie een mager vijfje.
Zoiets ja. Beslist niet meer.
Dan zijn we het met zijn allen daar over eens dan... :-)

Het heeft ook wel wat, een wat mindere serie kijken, laat je ook beseffen
hoe goed sommige ook echt zijn. Terwijl misschien als je alleen maar
uitstekende series kijk kan dat een beetje saai worden... :-)
Izak van Langevelde
2024-03-13 10:20:40 UTC
Post by Lynn
Post by jacqueline
Post by Izak van Langevelde
Ik geef deze serie een mager vijfje.
Zoiets ja. Beslist niet meer.
Dan zijn we het met zijn allen daar over eens dan... :-)
\o/
Post by Lynn
Het heeft ook wel wat, een wat mindere serie kijken, laat je ook beseffen
hoe goed sommige ook echt zijn. Terwijl misschien als je alleen maar
uitstekende series kijk kan dat een beetje saai worden... :-)
Ja, dat zou jammer zijn.
--
Grinnikend door het leven...